Het is nu vr 13 dec, 2019 22:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 138 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 27 sep, 2009 17:00 pm 
Moderator
Moderator

Ik zal deze topic starten dan hoeven we niet allemaal in herhaling te vallen. En makkelijk om informatie voor de startende airbrusher te verzamelen

Op aanraden van mijn leraar heb ik 4-5 jaar geleden toen ik ben begonnen met AB een Iwata HP-C gekocht.

HP-C (0.3mm)Afbeelding
Ik ben blij dat hij me dit aangeraden heeft, want ik gebruik hem nog steeds.
Goed om iet wat grotere vlakken te spuiten, maar je kunt er ook aardig dun mee spuiten. Maar dat vergt wat ervaring.

HP-B (0.2mm)Afbeelding
deze heb ik een tijdje later aangeschaft, om wat fijner te kunnen werken.
Ik gebruik deze eigenlijk nooit, alleen om snel tussen 2 kleuren te wisselen.
Het grootste nadeel vindt ik het veel te kleine verfcupje en er zit geen dekseltje op.
Ik ben gewend om veelal in dat cupje m'n verf te mengen, en dat gaat bijna niet.
Ook een probleem, als je iemand bent die nogal "zwaait"met z'n airbrush, dat doe je nog al eens als je veel dunne en lange haar lijntjes moet zetten.
Dan heb je meer verf op je broek liggen als op je werkstuk.
Die broek is zo erg nog niet, maar de verf kan ook op je werkstuk terecht komen en dan heb je een groter probleem.

2jaar geleden op de beurs in Rosmalen een vortex "gekregen" om uit te testen van Marco van Macaja.
(helaas is deze shop gestopt)
Ik had er 3 naaldsets bij gekregen 0.2 0.3 en 0.5mm
Ik heb er destijds een testverslag van geschreven maar door concurenten van hem is er net zo lang
gezeurd dat het van de forums af moest.
Ik moet zeggen, dit pistool viel me in het geheel erg mee. Het is geen Iwata, maar spuit goed.
Het enige nadeel vindt ik de rubberen pakkingen.Dus dit pistool gaat niet zo goed samen met thinnergedragen lakken

Ik heb toen ook een micron SB gekocht,
Afbeelding
gewoonweg een super spuitje, voor gedetailleerd werk.
Voordat beginnende airbrushers denken dat je door zo'n spuit te kopen, je eerder het airbrushen onder de knie krijgt. Je zult toch je oefenuurtjes achter de rug moeten hebben
Je gaat er niet beter van spuiten, je kunt er gedetailleerder mee spuiten. Het is geen wonder apparaat.

Ik gebruik m'n HP-c het meest omdat je hier fijn en grover werk mee kan doen.
Een werkpaard zoals ze zeggen

update okt 2010

Onlangs heb ik de Iwata Eclipse HP-CS (0.35mm) erbij gekocht.
Dit is echt een super spuit. Deze heeft een ontzettend groot bereik.
Je kunt hier erg gedetailleerd mee spuiten, maar je kunt hem ook flink open trekken
en dan komt er ook veel verf. Is voor mij erg belangrijk om op harde ondergronden
je verf goed te laten vloeien.
Ik denk dat dit toch wel mijn favoriete spuitje gaat worden.
Afbeelding

De volgende op mijn lijstje gaat de eclipse HP-BCS worden denk ik

grtz Twan

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 27 sep, 2009 17:48 pm 

lijkt me wel een handig topic inderdaad... aangezien ik ook nog een keuze moet maken.

misschien domme vraag maar die naaldsets, is dat bij elke airbrush te veranderen ?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 27 sep, 2009 19:04 pm 

hoi ik gebruik de iwata hp ch gelijk aan die van twan met uitzondering dat de ch een stelschroef heeft
om de luchtdruk te regelen en een naaldstand begrenser

Afbeelding

dan heb ik nog een micron C met een .23mm naald erin gewoon voor het fijnere werk tof dingetje
wil nog tzt de micron b of sb aanschaffen en een eclipse met en .5 naald erin

Afbeelding

daarna ben ik nog inbezit van devilbiss airbrushen maar die gebruik ik zelden
alleen als ik mijn eigen verveel gebruik ik ze om te oefenen

Laatst bijgewerkt door paul op zo 27 sep, 2009 19:08 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 27 sep, 2009 19:08 pm 

Ik heb er meerdere gehad, maar heb alles verkocht behalve mijn Iwata Hp-c plus. Misschien nog eens een micron of een eclipse met onderbeker lijkt me ook wel handig voor erbij. Telkens schoonmaken van die bovenbekers is ook niet alles bij bepaalde projecten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 27 sep, 2009 20:29 pm 

ok dan hier zijn mijn schatjes

Afbeelding
aller eerst had ik deze HARDER & STEENBECK evolution met 0,2 en 0,4 mm naald
deze had ik 12 jaar geleden gekocht, maar omdat ik toen wat minder geduld had heb ik hem in de kast gesodemieterd :shock:

Afbeelding
nu 12 jaar ouder ben ik weer begonnen door mike lavellee's fantastische real-fire kunsten te zien op tv
en heb deze Iwata HP-BP+ 0,2 mm gekocht

toen kreeg ik nog een naamloze ab van iemand waar ik niet veel mee doe

Afbeelding
en verlede week kocht ik deze Eviper A 2410 0,3 mm
met 20 glazen bekers voor het kandie-spuitwerk

Afbeelding
en deze Iwata Revolution HP–BCR 0,5mm is voor de grotere opervakken en ook voor de kandie

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 28 sep, 2009 0:06 am 

In eerste instantie heb ik een Harder & Steenbeck Evolution two in one gekocht.
Afbeelding 0.2 en 0.4mm
Een prima spuit al vond ik de trekker te los. Dit heb ik nu opgelost door de veer te vervangen voor de veer uit een Iwata HP-C.
Ik heb er het kleine en het grote cupje bij en voor beiden een dekseltje.

Op aanraden van JP kocht ik in Spa een Iwata HP-C
Afbeelding 0.3mm
Perfekt pistool gebruik ik voor bijna alles. Ik heb er een dekseltje bij.

Na wat uitproberen heb ik in Rosmalen de Harder & Steenbeck Infinity gekocht voor het fijnste werk.
Afbeelding 0.15mm
grootste nadeel zijn de erg zwakke naalden. Verder kent ook deze een erg losse trekker. De naald is dus vervangen voor een exemplaar van Rich en de veer voor een veer uit de HP-C.
Nu is het echt een superding ik kan er de meest gedetailleerde dingen mee maken. Ik heb er een dekseltje bij en kan de grotere cup van de evolution op schroeven.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 28 sep, 2009 7:05 am 

Ik heb een evolution 2-1 waar ik tot nu toe mee werk.
Heb hiervoor ook 2 black bulls gehad maar daar wil ik het niet eens over hebben...
Nu ben ik aan het twijfelen of ik een iwata hpc plus erbij aanschaf of een infiniti...
Maar daar denk ik nog ff over. :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 28 sep, 2009 16:03 pm 

Een Badger 150 en een Iwata HPC-Classic.

Hoef er niet bij te vermelden dat de Iwata heel wat beter spuit dan de Badger. De Badger is goed voor groter en ruwer werk zoals een modelbouwlandschap.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 28 sep, 2009 16:32 pm 

Citaat:
Na wat uitproberen heb ik in Rosmalen de Harder & Steenbeck Infinity gekocht voor het fijnste werk.
Afbeelding 0.15mm
grootste nadeel zijn de erg zwakke naalden. Verder kent ook deze een erg losse trekker. De naald is dus vervangen voor een exemplaar van Rich en de veer voor een veer uit de HP-C.
Nu is het echt een superding ik kan er de meest gedetailleerde dingen mee maken. Ik heb er een dekseltje bij en kan de grotere cup van de evolution op schroeven.

vraagje welke naald van de rich gebruik je dan ? heeft rich wel een naald 0.15 ?

Paul

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 28 sep, 2009 21:21 pm 

Helaas geen 0.15 dus zit een 0.2 in wat overigens prima werkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 29 sep, 2009 9:33 am 
Moderator
Moderator

Hoi,
ik ben 3j geleden mijn airbrush begonnen met een Paasche V.
Deze heeft standaard een 0.2 en 0.3 naald bijgeleverd.
tot op heden werk ik nog altijd met dit pistooltje.
Afbeelding

Ik heb dan een occasie setje van een schoonheidssalon gekoct die airbrush tanning deed,
de set was een Eurotec 20A compressor en een H&S Colani AB met 0.5 naald.
Deze gebruik ik alleen voor de grotere opp. of achtergronden.
Afbeelding

Verder heb ik dan een aantal witproduct brushes van Fengda aangeschaft,
om eigenlijk de voeling te krijgen met het model van pistool,
want om daar dadelijk 400eur en meer aan een goeie iwata uit te geven vond ik toch wat veel.
Ik denk dat deze te vergelijken zijn met de BB modellen,
alleen moet ik zeggen dat ik er nog geen problemen mee heb gehad,
maar gelijk ook erbij vertellen dat ik ze ook vrij weinig gebruik
BD180 is vgl. iwata cm-cplus:
Afbeelding
BD201 zonder cup:
Afbeelding
BD135, deze had ik eerst verkeerd geleverd gekregen ipv de BD180, maar heb em mogen houden:
Afbeelding

Nu sinds ik met zo'n infinity heb gespoten van Almere moet ik zeggen dat ik er wel interesse in heb,
maar twijfel toch nog tussen de infinity en de iwata cm-c plus...

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 30 sep, 2009 22:18 pm 

Ik heb de Harder en Steenbeck two-in-one. Prima spuit. Ligt lekker in de hand. Ik heb ook een Sogolee 4200 thuisliggen. Voorlopig kan ik vooruit :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 01 okt, 2009 18:04 pm 

Ik heb de H&S Evolution 2 in 1 met 0.2, 0.4 en 0.6 naaldsetjes.
Ik heb ook de BlackBull 200 met een wieltje voor het bijstellen van de lucht.

Het verschil is erg groot, en ookal is de BB 200 een detail airbrush (Volgens de verkopers) redt hij het niet in vergelijking met de H&S. Het verschil is overal te zien en te merken. Echt kwaliteit kan je het niet noemen en ik vind dat het een miskoop is geweest.

Het grote voordeel (vind ik) van de H&S is dat je met heel veel dingen de airbrush kan uitbreiden wat vooral voor beginners toch een pluspunt is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 09 okt, 2009 9:08 am 

Twan goed initiatief.

Zo kan de beginnende airbrusher een beetje vergelijken en direct een goede spuit, verf en compressor aanschaffen ipv die goedkope rommel.

Ik ben ooit begonnen met een badger 150. Ik ben toen heeeel stom geweest en een Black Bull gekocht ,maar ik wist niet beter. Lang daarna heb ik op aanraden van een cursus leider een Iwata HP-C gekocht. Hier heb ik nooit spijt gehad en gebruik deze af en toe nog steeds.

Daarnaast heb ik nog een Colanie voor iets grotere werken. Het is wel ff wennen om met deze spuit te werken ,maar het is een fantastich ding. Je kunt hier ook heel fijn mee werken ondanks dat hij eruit ziet als een lakspuit. ;-)

Na een fotorealistich portret cursus te hebben gedaan bij Marissa Oosterlee heb ik een Iwatat micron 0,2 gekocht. Dit is echt in mijn ogen de beste. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.

Ik spuit nu wel met Etac fx en dat scheelt ook echt een hoop ergenis. Helemaal geen verstoppingen en tipdry meer.
Ik heb die micron nog nooit uit elkaar hoeven halen. Alleen met water schoonspoelen en met cleaner naspoelen.

Voor de beginners: Koop geen B*** B*** en andere goedkope spuitjes. Het is verleidelijk qua prijs maar je krijgt er zeker spijt van.

gr Ernst

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 10 okt, 2009 15:40 pm 

Ik spuit al jaren met een Aztek A470, eerst met de gewone en nu met de metalen versie.
Is een double action spuit die goed in de hand ligt. Je kan er verwisselbare nossel voor kopen en de spuit is heel makkelijk te onderhouden.
De service van Aztek is ook perfect, je hebt een levenslange garantie. Makeert je spuit iets, je stuurt hem terug en je ontvangt een nieuwe retour :) . Mij is dit 1 keer overkomen en dit vind ik echt super.

Afbeelding

Afbeelding

Groeten, Selma

Laatst bijgewerkt door sellie op zo 07 feb, 2010 16:12 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 138 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur